Άσκηση Ενσυνειδητότητας με την Α’ τάξη

A WALK IN THE FOREST

Η καθηγήτρια των Αγγλικών αφιέρωσε μια διδακτική ώρα με τα τμήματα Α1 και Α2 την εβδομάδα 12-16 Φεβρουαρίου για ασκήσεις ενσυνειδητότητας και χαλάρωσης με τους μαθητές και τις μαθήτριες . Σκοπός της πρακτικής αυτής να δούμε κατά πόσο η ενσυνειδητότητα , έστω και σε μια πολύ πρώιμη μορφή βοηθάει στη διατήρηση ενός υγιούς μυαλού και υγιών σχέσεων με τους ανθρώπους που βρίσκονται στoν στενό και στον ευρύτερο κύκλο μας. Επίσης να δούμε αν οι πρακτικές αυτές βοηθούν τους μαθητές να χαλαρώσουν, αυξάνει την ικανότητα τους να «καθυστερούν» συναισθήματα που μπορεί να προκαλέσουν συγκρούσεις και τέλος βελτιώνουν την απόδοση και την παρακολούθηση των μαθημάτων με μεγαλύτερη ευκολία και διάρκεια.

Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία

Η ενσυνειδητότητα  βοηθάει στην θετική , δυναμική επικοινωνία –assertivecommunication

  • στην διατήρηση υγιών σχέσεων
  • η εκπαίδευση mindfulness μετατοπίζει τα νευρικά κυκλώματα με αποτέλεσμα ο εγκέφαλος να αλλάζει την αυτόματη απάντηση στα γεγονότα
  • αυξάνει την ικανότητα μας να καθυστερούμε συναισθήματα κατά αλλά και μετά από μια σύγκρουση με άλλους
  • μπορεί να αυξήσει συναισθήματα εκτίμησης και ευχαριστίας για τους άλλους (οικογένεια, φίλοι, δάσκαλοι, κλπ)
  • μειώνει την αντίδραση στο stressκαι μας βοηθάει να ανοιχτούμε περισσότερο στους άλλους ανθρώπους

 

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

A WALK IN THE FOREST ACTIVITY OF MINDFUNESS

ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΣΥΝΕΙΔΗΤΟΤΗΤΑΣ

Α) η καθηγήτρια έβαλε χαλαρωτική μουσική (Chopin) για ένα λεπτό ζητώντας από τους μαθητές να κλείσουν τα μάτια και να χαλαρώσουν . Όταν πέρασε το λεπτό τους ρώτησε τι εικόνες πέρασαν από το μυαλό τους όσο άκουγαν τη μουσική και χαλάρωναν. Οι περισσότεροι είπαν «ένα μαύρο πράγμα» , δύο είπαν «πλήκτρα και δάχτυλα να παίζουν πιάνο» και 3 « εικόνες από λίμνες και λιβάδια»

Β) Στη συνέχεια τους είπε να πάρουν μία κόλλα χαρτί και ένα στυλό και να ετοιμαστούν για μια βόλτα στο δάσος. Θα πρέπει να ακούνε  το ηχητικό χωρίς να μιλάνε μεταξύ τους για να καταλαβαίνουν τι λέει ο αφηγητής και να  μπορέσουν να απαντήσουν στις ερωτήσεις που θα ακούγονται και να γράφουν τις απαντήσεις στην κόλλα που έχουν μπροστά τους. (Το ηχητικό αρχείο είναι στα αγγλικά).

Γ) Όταν τελείωσε το ηχητικό αρχείο τους ρώτησε αν είχαν καταγράψει όλοι τις απαντήσεις . Η απάντηση ήταν θετική. Τους εξήγησε , τότε, ότι αυτό που άκουσαν είναι ένα ψυχολογικό test και οι ερωτήσεις που απαντήσαν αναφέρονταν στον εαυτό τους και στα άτομα που είναι στον άμεσο και ευρύτερο κύκλο τους.

Πήραν μια μια τις ερωτήσεις και ο κάθε μαθητής/μαθήτρια έλεγε τι είχε απαντήσει. (ενδεικτικά η 1η ερώτηση  ήταν «Φανταστείτε ότι μια όμορφη ημέρα αποφασίζετε να κάνετε μια βόλτα σε ένα δάσος . Με ποιον/ποιαν ξεκινάτε αυτή τη βόλτα?» Οι απαντήσεις που πήρε η καθηγήτρια ήταν «Με τη φίλη/φίλο μου»  « με τον ξάδελφο μου» «με τον αδελφό/αδελφή» Η καθηγήτρια τους είπε, ότι  σύμφωνα με την ανάλυση του test αυτό το άτομο που διάλεξαν να έχουν μαζί τους στην βόλτα τους στο δάσος ήταν πολύ σημαντικό γι αυτούς.  Με αυτό τον τρόπο δόθηκαν από τον καθένα απαντήσεις σε  όλες τις ερωτήσεις  και ο καθένας άκουγε από την καθηγήτρια του τι σήμαινε η απάντηση αυτή. Ιδιαίτερη στιγμή ήταν για ένα τμήμα όταν δύο ξαδέλφια στην ερώτηση «Από τι ήταν φτιαγμένη η κούπα που βρήκατε» απάντησαν και οι δύο «μεταλλική». Να σημειωθεί ότι η κούπα συμβολίζει το δέσιμο που υπάρχει ανάμεσα στα δύο άτομα που περπατούν στο δάσος και ο τρόπος που βλέπουν τη σχέση αυτή. Όσο πιο ανθεκτικό είναι το υλικό που είναι φτιαγμένη η κούπα τόσο πιο σταθερή και δυνατή είναι η σχέση ανάμεσα στα δύο άτομα σύμφωνα με το πως τη βλέπει ο καθένας. Ενδιαφέρον ήταν το γεγονός ότι όσοι έβαλαν στη βόλτα τον αδελφό/αδελφή/ξάδελφο/ξαδέλφη διάλεξαν να έχουν κούπα μεταλλική (ένας μαθητής μίλησε για ατσάλινη κούπα στη βόλτα με τον αδελφό του) ενώ όσοι /όσες είχαν διαλέξει κάποιον φίλο/φίλη επέλεξαν κούπες γυάλινες . πορσελάνινες οι οποίες δεν έχουν αντοχή και σπάζουν.

Δ) Στο επόμενο μάθημα  δόθηκε στους μαθητές/μαθήτριες ένα σύντομο ερωτηματολόγιο για να καταγράψουν συναισθήματα κατά τη διάρκεια της προηγούμενης ώρας αλλά και πώς αισθάνονταν τις υπόλοιπες ώρες εκείνης της ημέρας στα υπόλοιπα μαθήματα.

Το ερωτηματολόγιο μπορείτε να το δείτε εδώ

https://www.surveymonkey.com/r/RJBFMPC

Τοηχητικόαρχείο “Awalkintheforest” μπορείτε να το ακούσετε εδώ.

A WALK IN THE FOREST-test (1).mp3

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι σχεδόν όλοι οι μαθητές δήλωσαν στην καθηγήτρια την ημέρα της πρακτικής ότι τους άρεσε πάρα πολύ αυτή η δραστηριότητα, τους ηρέμησε πολύ και  θα ήθελαν να επαναληφθεί κάτι παρόμοιο.

23-30 OCTOBER 2023

MINDFULNESS IN THE ENGLISH CLASSROOM

A’ class and B’ class for one week during the English lessons (2 and 3 times a week) had meditation and mindfulness exercises at the beginning of the lesson (4-6 minutes).

Students were listening for 1.30’ Chopin’s “Forest” and were given a blank sheet of paper. They were asked to draw whatever came to their mind while listening to the music. There should be mentioned that some students found it extremely difficult to close their eyes and be “led” by the music . So the teacher did not force them to do the exercise. Other students had to close their eyes with their hands in order not to have their eyes open. Only a few of them said that they felt relaxed (3 of them could not do anything on the piece of paper because they felt “too” relaxed!!! Some of them said that they felt stressed because they thought they should have an output in the end. 5 of them said that they made circles on the paper when the music got stronger and only lines when the music was calmer.

The second exercise was the “listen to the bell” which is a focus exercise. Most of the students kept their eyes closed for almost all of the time that the bell was audible. Sme of them said they felt stressed too because they tried to listen “Hard” so as not to miss it.

The 3rd one was the “observation exercise” and students enjoyed it. They were asked to stand up and look closely for the things that were on their desks for 2 minutes. Then they were asked to go out of the classroom and after 30’’ come back . During this time the teacher had moved/changed the position of 4 items and she asked them to find the changes. The 1st time students were asked to do that they could only find 1-2 changes. By the end of the week most classes were able to spot all of the changes because they “Learnt” to be more observant.

All of the classes said that they enjoyed the mindfulness exercises and would like to do more. At the end of the week the teacher gave them a short questionnaire based on their experience.

All of us should bear in mind that

Life can be difficult sometimes.

We live in a fast paced world, with constant demands on our attention.

Our students are stressed, as are parents and teachers.

Mindfulness positions us to live in and enjoy the present.

USING MINDFULNESS IN THE CLASSROOM HAS POSITIVE BENEFITS
mindfulness:

  • Improves wellbeing

  • Reduces worries

  • Improves sleep

  • Enhances self esteem

  • Brings about awareness and self regulation

 

All the above will be further explored this academic year .

Questionnaire on mindfulness exercises for one week : https://forms.gle/bNjKtadqnmY5Uk1P9

 

References:

Cherry, K. (2019). Why our brains are hardwired to focus on the negative. Very well Mind. https://www.verywellmind.com/negative-bias-4589618

 

Perry, (2020). Remote learning – “Be honest with your students.” Teachwire. https://www.teachwire.net/news/remote-learning-be-honest-with-your-students

 

Weare, K. (2012). Evidence for the Impact of Mindfulness on Children and Young People: the mindfulness in schools project. https://mindfulnessinschools.org/wp-content/uploads/2013/02/MiSP-Research-Summary-2012.pdf

 

Tseng, & Poppenk. (2020). Brain meta-state transitions demarcate thoughts across task contexts exposing the mental noise of trait neuroticism. Nature Communications, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.1038/s41467-020-17255-9

    

 

To 2o ΓΕΛ Καβάλας για 3η συνεχόμενη χρονιά συμμετείχε με δυο τμήματα της Α΄τάξης (Α1 και Α3) την Τετάρτη 15/11/2023 στο πρόγραμμα Smashed, το οποίο υλοποιείται σε περισσότερες από 25 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Το smashedonline συνδυάζει μια ενδιαφέρουσα ταινία μικρού μήκους με διαδραστικά εργαλεία εκμάθησης. Αφηγείται μια δυνατή και ρεαλιστική ιστορία για τους νέους και το αλκοόλ. Κατά τη διάρκεια του διαδικτυακού μαθήματος των 60 λεπτών, οι μαθητές συνεχώς αναλογίζονται, «Τι θα συνέβαινε αν ήμουν εγώ;»

Μέσα από τις ζωές τριών εφήβων καθώς εξελίσσεται η ιστορία, οι μαθητές αλληλεπιδρούν με κάθε χαρακτήρα , τον βοηθούν να πάρει αποφάσεις και διερευνούν τις αποφάσεις που παίρνει. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που αγγίζει τους εφήβους, καθώς αποτελεί κομμάτι της ζωής τους και ταυτόχρονα παρουσιάζεται με έναν τρόπο που τους βάζει σε αναστοχασμό και τους επηρεάζει εποικοδομητικά επιτρέποντας στους μαθητές να μάθουν για τις αιτίες και τις συνέπειες της κατανάλωσης αλκοόλ από ανήλικους, μέσω μιας διαδραστικής κινηματογραφικής εμπειρίας.

Ευχαριστούμε θερμά την κ. Βόγκλη-Τελέσιλλα η οποία και  παρουσίασε το πρόγραμμα στους μαθητές πραγματοποιώντας το εργαστήριο διαδικτυακά.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - ΠΡΟΒΟΛΗ

ΕΝΣΥΝΕΙΔΗΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ - ΠΡΟΒΟΛΗ

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ - ΠΡΟΒΟΛΗ

ΕΝΣΥΝΕΙΔΗΤΟΤΗΤΑ - ΠΡΟΒΟΛΗ

ANTIMETΩΠΙΣΗ ΑΓΧΟΥΣ / STRESS - ΠΡΟΒΟΛΗ

 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΠΡΟΒΟΛΗ