ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Π.Ε. ΚΑΒΑΛΑΣ:


Το σχολείο μας πήρε μέρος στα ακόλουθα προγράμματα:


ΤΑΞΗ Α΄
ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΩΝ ΜΕ ΘΕΜΑ:
«ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ & ΕΦΗΒΕΙΑ»
Συντονισμός: Βλαδίμηρος Λεωνίδης, Ψυχολόγος, Επιστημ. Στέλεχος Κ.Π.

Η περίοδος της εφηβείας είναι μία μεταβατική περίοδος που περιλαμβάνει τις ηλικίες 12-18 ετών. Πρόκειται για μία σημαντική και έντονη περίοδο, που συνοδεύεται από
σημαντικές γνωστικές, σωματικές και κοινωνικο-συναισθηματικές αλλαγές στους εφήβους. Επίσης αποτελεί για κάποια μερίδα εξ αυτών, πεδίο έντονων αναζητήσεων,
συγκινήσεων, φλερταρίσματος με παράτολμες και ίσως επικίνδυνες πράξεις και συνήθειες, που πιθανόν να σχετίζονται με την έναρξη κάποιας εξαρτικής συνήθειας.
Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων Καβάλας, στα πλαίσια σχεδιασμού και υλοποίησης προληπτικών παρεμβάσεων, προγραμματίζει ένα βιωματικό εργαστήρι για
μαθητές/ριες Β/βάθμιας εκπαίδευσης, διάρκειας δύο (2) δίωρων συναντήσεων, όπου οι έφηβοι μέσα από την ενεργό τους συμμετοχή θα έχουν τη δυνατότητα να :


• Ενημερωθούν για τα αίτια που οδηγούν στην εξάρτηση, καθώς και για τους παράγοντες κινδύνου
• Τους κινδύνους και τα αποτελέσματα από την παραμονή σε μια εξαρτητική συμπεριφορά
• Εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης προβληματικών και στρεσσογόνων καταστάσεων για τους ίδιους
• Υιοθέτηση «υγειών» μεθόδων συμπεριφοράς

ΤΑΞΗ Β΄
Β2. ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ
ΘΕΜΑ: Προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των εφήβων
Συντονισμός: Τσελέπη Χρύσα, Κοινωνιολόγος, Επιστημ. Υπεύθυνη Κ.Π.


Πολλοί είναι οι έφηβοι που εκτίθενται στις μέρες μας σε αγχωτικές ή/και τραυματικές καταστάσεις, σε κρίσεις, καταχρήσεις,, σε αντίξοες συνθήκες
εξαιτίας διαφόρων παραγόντων, όπως είναι για παράδειγμα η παραμέληση , η βία, ο αποχωρισμός ή ο θάνατος αγαπημένων προσώπων. Κάποιοι από αυτούς
δοκιμάζουν πιέσεις παρενόχλησης, απόρριψη από τους συνομήλικους, και άλλες καταστάσεις που τους κάνουν να αισθάνονται ανησυχία, ευαλωτότητα, φόβο,
λύπη, απογοήτευση ή μοναξιά. Κάποιοι άλλοι αναπτύσσουν ικανότητες παρά τις δύσκολες καταστάσεις μέσα στις οποίες ενδεχομένως μεγαλώνουν, και
διακρίνονται για την αυτοεκτίμηση, την αυτό-αποτελεσματικότητα, την επιμονή την αυτοκυριαρχία, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων που διαθέτουν και
τις τακτικές διαχείρισης άγχους που χρησιμοποιούν. Είναι αυτά τα άτομα που μπορούν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα τους και να ελέγξουν όσα από
αυτά τους προκαλούν άγχος και υπερβολική διέγερση, όπως, για παράδειγμα, το θυμό, τον φόβο και τη θλίψη και να χρησιμοποιήσουν άλλα, όπως το χιούμορ,
ως στρατηγικές αντιμετώπισης προβλημάτων.


1. Με βάση τα παραπάνω, σχεδιάσαμε το βιωματικό αυτό εργαστήρι που δίνει στους εφήβους την δυνατότητα να σταθμίσουν μέσα από δραστηριότητες
(συζήτηση, παίξιμο ρόλων, καλλιτεχνική έκφραση) τις προσωπικές τους δυνάμεις και τα εφόδια που διαθέτουν για να αντιμετωπίζουν μια ενδεχόμενη
δυσκολία στη καθημερινότητα τους και να μπορούν να συνεχίζουν την πορεία της ζωής τους.
2. Το εργαστήρι θα ολοκληρωθεί σε 5 εβδομαδιαίες συναντήσεις , διάρκειας 2 εκπαιδευτικών ωρών η κάθε μία.
3. Οι θεματικές ενότητες είναι:
    1. Γνωριμία με τα μέλη της ομάδας – Εισαγωγή στην έννοια της Ταυτότητας και της αυτοαντίληψης. Βιωματικές δραστηριότητες
    2. Ανάγκες εφήβων και διαχείριση αυτών. Μελέτη περιπτώσεων. Συζήτηση.
    3. Ψυχική Ανθεκτικότητα. Παράγοντες προστασίας και παράγοντες επικινδυνότητας.
    4. Υποστηρικτικά δίκτυα (Οικογένεια, Σχολείο, Συνομήλικοι)
    5. Καλές πρακτικές

 

ΤΑΞΗ Γ΄
ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΜΕ ΘΕΜΑ: «Εκφράζομαι»
Συντονισμός: Αθανασία Παυλίδου, Ψυχολόγος. Στέλεχος Κ.Π.


Η ταυτότητα φύλου και η έκφραση φύλου αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία της ταυτότητας ενός ατόμου, όπως άλλωστε η φυλή, η εθνικότητα, η θρησκεία και η
αναπηρία. Σε κάθε σχολική αίθουσα η διαφορετικότητα μπορεί να εκφράζεται μέσα από καθένα από τα παραπάνω στοιχεία.
Οι διακρίσεις λόγω φύλου εμφανίζονται με τη μορφή αρνητικών σχολίων και λεκτικής βίας. Διαδικτυακού εκφοβισμού καθώς και με τη μορφή σωματικής και ψυχολογικής
παρενόχλησης και βίας. Είναι περιστατικά με μεγάλη συχνότητα και προκαλούν αίσθημα ανασφάλειας στο σχολείο, μειωμένη σχολική παρακολούθηση, πρόωρη
εγκατάλειψη του σχολείου (επηρεάζοντας τις μελλοντικές επαγγελματικές προοπτικές), τάση για απόκρυψη της ταυτότητας, αλλαγές των σχεδίων για μελλοντική εκπαίδευση
καθώς και χαμηλή αυτοεκτίμηση και προβλήματα ψυχικής υγείας όπως κατάθλιψη, τάσεις αυτοκτονίας ή αυτοκαταστροφής. Το πρόγραμμα «Εκφράζομαι» απευθύνεται σε
μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και έχει σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση τους σε σχέση με την ταυτότητα του φύλου, την ισότητα των δύο
φύλων και την αλλαγή στάσεων στο σχολικό πλαίσιο.

 

Στόχοι:


Να κατανοήσουν τους όρους βιολογικό και κοινωνικό φύλο
Να εντοπίσουν τις στερεότυπες αντιλήψεις που επικρατούν ανάμεσα τους και τις αρνητικές συνέπειες στην οικογενειακή, επαγγελματική και κοινωνική ζωή
Να κατανοήσουν και να αναγνωρίσουν τον έμφυλο εκφοβισμό στο σχολικό πλαίσιο καθώς και τις επιπτώσεις που έχει στη σωματική και ψυχική υγεία και
Να εντοπίσουν τρόπους αντιμετώπισης και γραμμές υπεράσπισης
Να καλλιεργήσουν δεξιότητες όπως:
    Αποδοχή της διαφορετικότητας
    Ενσυναίσθηση
    Αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση
    Κριτική σκέψη
    Ουσιαστική ακρόαση στην επικοινωνί